Kan man bli av med körkortet på grund av sjukdom?

Återkallning av körkort pga sjukdom???

Påstående epileptiskt anfall.Ej fastställt av läkare ,skall göra EEG undersökning .Visar den ingen skada hur ställer det ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om återkallelse av körkort på grund av sjukdom finner du i körkortslagen.

Jag kan inte göra en bedömning av just ditt fall då jag vet alldeles för lite om vad som hänt. Däremot så kan jag förklara vad som gäller enligt lagen.

Om din sjukdom begränsar dina förutsättningar för rätten att köra bil blir väsentligt så kan körkortet återkallas. Det innebär att om din sjukdom oavsett om det är epilepsi eller annan sjukdom som orsakade ditt anfall tyvärr kan vara grund för återkallelse av körkort.

Regeln handlar om att din sjukdom kan påverka din lämplighet som bilförare.

Om sjukdomen anses påverka din körförmåga så att du inte uppfyller lämplighetskravet kan då körkortet återkallas enligt 5:3 p.7 körkortslagen. Det lagrummet ska läsas tillsammans med lagrummen för vilka krav som finns för den som ska ta körkort, vilket är 3:1-3 körkortslagen.

Kort sagt kan det finnas grund för återkallelse av ditt körkort. Till exempel krävs det oftast att du varit anfallsfri i ett år för att få köra bil när du har epilepsi.

Jag förstår att du inte fått ett direkt svar för just ditt fall, men tyvärr går det inte med den informationen du angivit. Jag hoppas dock att du snabbt ska må bättre samt att du känner att du har fått någon klarhet i din fråga!

Annars är du varmt välkommen att ställa en ny gratisfråga eller ringa oss för ytterligare gratis juridisk rådgivning.

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare