FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/03/2018

Kan man bli åtalad om man lämnar falska tips till polisen på 114 14?

skulle man rent teoretiskt sätt bli åtalad om man ringer till 114 14 och anger ett tips som inte stämmer och polisen väljer att agera och följa tipset men det visar sig att det inte leder någonstans

Lawline svarar

Det verkar som att du har ställt ungefär samma fråga tre gånger. Du kommer därför få tre svar av mig som alla ser likadana ut.

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret är att det finns risk att bli åtalad för brott om man lämnar falska tips till polisen, även om det kan bero lite på vilken typ av tips det handlar om.

Några brott som tar sikte specifikt på falska anklagelser/anmälningar av olika slag finns i brottsbalken (BrB).

Brottet 'falskt larm' kan bli aktuellt om tipset handlar om fara för människor eller förstörelse av egendom

Om man ringer 114 14 och lämnar tips som man vet inte stämmer om att det föreligger fara för en eller flera människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom, och detta tips sedan leder till att polisen behöver utföra onödiga säkerhetsåtgärder, kan man åtalas för brottet falskt larm (16 kap. 15 § BrB). Brottet leder oftast till böter, men man kan även i vissa fall leda till fängelse.

Om du vill läsa mer om vad som utgör ett falskt larm kan du läsa detta Lawline-svar från 2015 som går in på detta lite mer utförligt: http://www.lawline.se/answers/ansvar-for-falskt-larm-16-kap.-15-brb

Andra brott som kan bli aktuella: 'falsk tillvitelse' eller 'vårdslös tillvitelse'

Om det falska tipset till 114 14 istället skulle handla om att man tipsar om att någon har begått ett brott, att man påstår besvärande omständigheter eller att man felaktigt förnekar friande eller mildrande omständighet för någon kan man åtalas och dömas för falsk tillvitelse (15 kap. 7 § första stycket BrB). Om man lämnar ett sådant tips som man kanske inte visste var felaktigt, men att man hade anledning att misstänka att det var felaktigt, kan man istället dömas till det något lindrigare brottet vårdslös tillvitelse (15 kap. 7 § andra stycket BrB). För båda dessa brott kan både böter och fängelse bli aktuellt, beroende på hur allvarligt brottet är.

Annat som kan vara bra för dig att veta

Jag har nu försökt nämna de mest typiska brotten för olika typer av falska anmälningar och tips till polisen. Ett annat brott som skulle kunna bli aktuellt är till exempel förtal (5 kap. 1 § BrB). Detta är ett brott som man kan bli åtalad för om en person som blivit felaktigt anklagad för brott väljer att själv väcka åtal mot personen som har kommit med den falska anklagelsen.

Vissa typer av falska anmälningar som inte handlar om att man tipsar om att en person begår brott eller att människor befinner sig i fara eller liknande kan eventuellt falla utanför straffansvar. Det man ska vara medveten om är då att falska anmälningar alltid är ett utnyttjande av samhällets resurser som inte är moraliskt försvarbart på något sätt. Poliser har bättre saker att göra än att följa falska tips och ta emot falska anmälningar och det bör man respektera.

Ytterligare frågor och funderingar?

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har något mer du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare