FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/02/2023

Kan man bli ansvarig för makas skulder vid skilsmässa?

När jag skilde mig,så berättar mitt ex att hon har en skuld på 400.000 kr. Som uppkommit under våra 11 år tillsammans. Vi har inga gemensamma tillgångar, inga gemensamma bankkonton. Och ingen insyn i varandras ekonomi. Vi har alltid haft separat ekonomi, och betalt in en månadsavgift för hyra, mat försäkring m.m jag drabbades av psykisk ohälsa och var sjukskriven under flera perioder mellan 2014-2018. Men min sjukpenning har oftast räckt till vår månatliga kostnader som vi kommit överens om. Jag hade flera gånger försökt få svar på vad pengarna används till, men får inget riktigt svar, " det rullade" på, semester, avlivning av vår hund. Semester och hund, beräknar jag kostnad på ca 50.000 Vid skilsmässan och skulden kom fram, led jag fortfarande av psykisk ohälsa och orkade inte, stå emot min exfrus krav på att betala hälften av skulden, eftersom vi varit gifta så är skulden även min, enligt henne. Jag har betalat 2250 kr varje månad sedan våren 2020. Är jag medansvarig för hennes skuld? Då vi inte äger något tillsammans, så har vi inte gjort någon bodelning, mitt ex menar att en muntlig bodelning är bindande, där hon menar att hennes skuld skall ingå i bodelning. Vi har inga gemensamma barn, men mitt ex har haft två hemmaboende barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har varit gift och nu skiljt dig och du undrar vad som sker med skulder vid en skilsmässa. Regler om bodelning vid skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad händer när man skiljer sig?

När man skiljer sig ska en bodelning göras, enligt 9 kap. 1 § ÄktB. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, enligt 9 kap. 2 § ÄktB. I denna bodelning ska allt giftorättsgods ingå, enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som inte gjorts till enskild (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan t.ex. ha blivit sådan genom att man skriver det i ett äktenskapsförord eller genom ett gåvobrev (7 kap. 2 § ÄktB). Du skriver att du och din före detta inte har ”några gemensamma tillgångar”, om detta innebär att ni bara har enskild egendom genom t.ex. äktenskapsförord behöver inte någon bodelning ske (annars är det obligatoriskt).

Av 9 kap. 5 § ÄktBframgår att en bodelning förrättas av makarna tillsammans och att ”över bodelningen ska upprättas en handling som skrivs under av dem båda". Det finns således ett krav på att en bodelning ska upprättas skriftligt. Om man inte gör en formell bodelning kan den ena maken (även flera år senare) begära att en sådan ska göras.

Skulder vid skilsmässa

Varje make ansvarar enligt huvudregeln för sina egna skulder, enligt 1 kap. 3 § ÄktB. Man kan alltså inte bli skyldig att överta sin makes skulder. Skulder påverkar dock bodelningen på så vis att de avräknas mot giftorättsgodset, vilket alltså innebär att den totala summan som delas lika mellan makarna minskar (11 kap. 2 § 1 st. ÄktB).

Sammanfattning

Bodelningen ska göras med utgångspunkt i den egendom och de skulder som fanns vid ansökan om äktenskapsskillnad. Bodelning är obligatorisk och ska upprättas skriftligt. En bodelning behöver dock inte ske om ni under ert äktenskap endast haft enskild egendom (genom att ni reglerat det i ett äktenskapsförord). Skulderna påverkar bodelningen på så vis att de avräknas från ert giftorättsgods.

Jag hoppas att jag lyckats svara på din fråga. Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare