FrågaÖVRIGTÖvrigt19/07/2024

Kan man bli advokat och domare om man är dömd för brott?

Påverkas möjligheterna att kunna bli en advokat, domare mm i framtiden om man hade begått ett brott som snatteri när man var 14 år gammal

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar över huruvida man kan bli advokat och domare om man tidigare blivit dömd för brott. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan.

Att bli advokat

För att bli advokat måste man bli antagen i Sveriges advokatsamfund, vilket du kan läsa mer om här! En sådan antagning kräver tre saker; en juristexamen, minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet samt en advokatexamen

För att erhålla en juristexamen måste man bli antagen till juristutbildningen. Antagningsbeslutet baseras på ens akademiska färdigheter. Huruvida man tidigare är dömd för brott spelar alltså inte någon roll eftersom antagningen huvudsakligen baseras på ens betyg eller resultat från högskoleprovet eller motsvarande. Att bli jurist kan man således bli oaktat tidigare brottslighet.

En del arbetsgivare kan dock begära ut belastningsregistret när du söker jobb hos dem. Tidigare brottslighet kan därför inverka på möjligheten att erhålla en anställning, vilket i sin tur påverkar möjligheten att erhålla praktisk kvalificerad juridisk verksamhet. Du frågar specifikt om snatteri som begåtts vid 14 års ålder, men nämner inte vad straffet för brottet i fråga bestämdes till. Vad straffet blev är relevant för den tid som brottet syns i belastningsregistret. Av den anledningen kommer jag att utgå från en situation då den dömde erhållit maximistraff, vilket är fängelse i sex månader (8 kap. 2 § brottsbalken, BrB). I ett sådant fall syns brottet i belastningsregistret i maximalt 10 år efter att straffet avtjänats. Du kan läsa mer om gallringsreglerna här! Efter maximalt 10 år kommer ett snatteri alltså inte längre påverka ens anställningsmöjlighet som jurist.

För att erhålla en advokatexamen krävs ordnad ekonomi samt att man anses redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet. En individuell lämplighetsprövning kommer att göras av den som vill bli advokat. Tidigare brottslighet kan alltså påverka ens möjlighet att bli antagen i Sveriges advokatsamfund då det skulle kunna inverka på lämplighetsbedömningen.

Slutsatsen blir att det inte är omöjligt att bli antagen till Sveriges advokatsamfund trots tidigare kriminalitet, men vägen dit blir svårare än annars.

Att bli domare

Den vanligaste vägen till att bli domare kräver dels en juristexamen och dels att man avverkat den särskilda domarutbildningen.  Som ovan konstaterat har tidigare kriminalitet ingen inverkan på möjligheten att avlägga en juristexamen. Den särskilda domarutbildningen kräver i sin tur först en genomförd notarietjänstgöring på två år. Därefter måste man anställas som fiskal i fyra år, innan man kan utnämnas till assessor. Först efter några års erfarenhet av en assessorstjänst kan man utnämnas till domare. Du kan läsa mer om den traditionella vägen mot domaryrket här! Slutsatsen är att det tar många år att bli domare i Sverige, men tidigare kriminalitet påverkar inte ens möjlighet att nå dit.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare