Kan man bevisa att en skuld är betald om personen man lånat pengar från vägrar skriva ett kvitto?

Om man ska betala tillbaka en skuld till privatperson men personen vägrar skriva på ett papper att skulden är betald. Kan man ändå då bevisa att skulden är "betald" med exempelvis överföring, insättnings bevis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Visst kan du bevisa en överföring av pengar med till exempel kontoutdrag eller andra dokument som visar att du har fört över en viss summa till personen du är skyldig pengar. Däremot är det inte alls lika säkert som ett kvitto, eftersom det går att hävda att överföringen inte var återbetalning av den specifika skulden. Det är alltså viktigt att få ett kvitto.

Därför finns det en allmän princip som säger att om du ber om ett kvitto för återbetalningen, så har den du ska betala till en skyldighet att ge dig ett kvitto (Skuldebrevslagen 21 §). Så länge du inte får ett kvitto, så måste du inte betala tillbaka några pengar. Det här är en regel som är till för att ingen ska kunna ljuga och kräva tillbaka samma skuld flera gånger.

Jag föreslår därför att du informerar personen du är skyldig pengar om att hen har en juridisk skyldighet att ge dig ett kvitto, och att du kommer hålla inne betalningen så länge du inte får ett kvitto. Jag kan inte se att personen har skulle ha någon legitim anledning till att vägra ge dig ett kvitto, så förhoppningsvis går hen med på kravet om du meddelar att du annars inte kommer betala tillbaka pengarna.

Lycka till och tveka inte att hör av dig igen om det dyker upp fler problem!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare