FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/07/2022

Kan man betala en ordningsbot med kontanter?

Kan jag betala en ordningsbot med kontanter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om man kan betala en ordningsbot med kontanter. I mitt svar kommer jag att utgå från Polismyndighetens hemsida, se här

Kan man betala en ordningsbot med kontanter?

Enligt Polismyndighetens hemsida bör en ordningsbot endast kunna betalas till Polismyndighetens bankgiro, se här för instruktioner. Om du inte betalar i tid bör du få en betalningspåminnelse. Det framgår också att om du har några frågor kring betalning så kan du kontakta polisen via epost eller telefonnummer, samt att du ska ange ditt ärendenummer, föreläggandenummer eller referensnummer vid kontakt med polisen. Sammantaget bör en ordningsbot inte kunna betalas med kontanter, dock kan du kontakta polisen direkt och höra med dom om detta är möjligt.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare