FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2019

Kan man bestrida bot om man skrivit under?

Hej!

Åkte dit för fortkörning idag.

Polisen sa att det gick i 73 på 50 väg men såg aldrig vad det stod på lasern.

Tyckte själv det lät konstigt. Skrev iaf på för man får ju lita på att det stämmer.

Nu i efterhand ser jag på böteslappen polisen skrev att han inte fyllt i varken uppmätt hastighet eller tillåten på vägen.

Kan jag bestrida denna i efterhand fastän jag skrivit på och betalat in?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

När du skrev under boten innebar det att du godkände den och kan därför inte i efterhand överklaga/bestrida den. Jag tror inte heller att tingsrätten kommer godkänna en resning av målet och ompröva den, enligt punkterna i 58 kap 2 § Rättegångsbalken (RB). Du skulle dock kunna klaga skriftligen till den tingsrätt som kan ta upp prövningen inom ett år, se 59 kap 6- 7 §§ RB och förklara att polismannen gjort fel vid ärendets behandling.

Annars kan jag inför framtiden rekommendera att inte skriva under boten direkt, utan be om att få tänka på saken, eftersom du alltid kan skriva under en bot i efterhand.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare