Kan man begå förtal mot företag?

hej,

Är det förtal att sprida falska brottsanklagelser om en restaurang eller ett företag? Såsom skriva dåligt och falska omdöme på flera sidor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är förtal?

Brottet förtal fastställs i 5 kap. 1 § brottsbalken. För att något ska kunna anses vara förtal krävs enligt nämnda paragraf att någon "utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning".

I fråga om att skriva dåliga och falska omdömen så skulle det i teorin kunna vara förtal. Det krävs dock att det inte rör bedömningar som typiskt sett är subjektiva och personliga för att någon ska kunna dömas. Hur mat smakar för en enskild person är ett exempel på en sådan subjektiv upplevelse som är svår att motbevisa.

Falska brottsanklagelser ligger däremot i förtalsregelns kärnområde så som sägs i den citerade lagtexten ovan. Sådana anklagelser kan därför definitivt ligga till grund för förtal.

Kan förtal begås mot företag?

Paragrafen tar sikte på en levande person och kan inte tillämpas i fråga om någon skulle begå motsvarande agerande men mot ett företag. Ett sådant agerande kallas istället för ekonomiskt förtal och är inte ett brott enligt svensk lag.

Kan förtal av företag bli förtal av en person?

Det finns ett exempel i rättspraxis på när en ärekränkning mot ett företag lett till fällande dom (NJA 1950 s.250). Fallet var sådant att företaget var starkt förknippat med en person (H. G.). H. G. var verkställande direktör för företaget och företagets namn innehöll H. G:s namn. Det här fallet borde vara jämförligt med fall som gäller små företag som styrs och förknippas med endast en person eftersom förtal måste vara riktat mot en person. Om det inte med tydlighet går att fastställa vem som ett uttalande är menat att utsätta för andras missaktning så omfattas det inte av förtalsregeln.

Det är vidare enligt min bedömning helt nödvändigt att kriterierna som nämnts i enlighet med NJA 1960 s. 250 är uppfyllda för att någon ska kunna dömas. I det fall att företaget exempelvis inte har ett namn som innehåller namnet på ägaren, och på den enda personen som skulle ha kunnat göra det som hävdas i förtalet, så blir det svårt att med säkerhet säga att uttalandet är ägnat att utsätta denne för andras missaktning - då ingen av uttalandet i sig vet vem det gäller.

Sammanfattningsvis kan sägas att min bedömning är att det är mycket sällan som någon kan dömas för förtal när någon gjort sig skyldig till det samma mot ett företag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare