Kan man be någon som är inbjuden av sin sambo att lämna bostaden?

Jag bor och är skriven i min pojkväns bostadsrätt.

Har hans släkt rätt att gå in i lägenheten utan mitt samtycke?

Ex. Släkten går in i lägenheten utan att min pojkvän är med, men han har godkänt att de får. Eller ex. att de går in tillsammans.

Kan jag be dem att gå ut? Eller har de rätten att bara kliva in?

Är det någon skillnad om de inte är släkt?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Att släkten går in i lägenheten
Bara för att släkten blivit inbjudna av din pojkvän betyder inte att du inte kan be dem att gå. Om de stannar kvar efter att du bett dem att gå så är det ett brott, det kallas för hemfridsbrott och finns i Brottsbalken 4 kapitlet 6 §.

Detta gäller oavsett om de varit inbjudna av din pojkvän eller om de kommer med honom. Att de är släkt har inte heller någon betydelse. Hemfridsbrottet blir aktuellt så fort du (som bor i hemmet) har bett dem att gå.

Du kan be släkten att gå och de har inte rätt att bara kliva på.

Råd
Jag tycker att du ska prata med din pojkvän och säg att du tycker att det är jobbigt att hans släkt kommer in i ert hem utan att du har blivit tillfrågad.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare