Kan man avtala om att fastighetsköp ska gå åter om det hittas fel vid besiktningen?

Vi står inför att köpa ett fritidshus som säljs med friskrivningsklausul. Huset är i behov av renovering. Vi har hört att man kan skriva in i köpeavtalet att man kan få häva köpet efter att ha gjort en besiktning. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du efterfrågar är en form av villkor som kallas svävarvillkor. Med ett svävarvillkor menas ett villkor där köpet kan gå åter om inte villkoret uppfylls. Ett vanligt sådant villkor är att köpet endast blir giltigt om köparen betalar hela köpesumman, men det kan även handla om lån eller som i ert fall; besiktning.

Svävarvillkor är giltiga men måste tas med i köpeavtalet och även upprepas i eventuellt köpebrev (4 kap. 3 § p1 Jordabalken). Observera dock att om ett svävarvillkor har avtalats att gälla för mer än två år är hela avtalet ogiltigt (4 kap. 4 § Jordabalken). I ert fall är det kanske inte aktuellt att det kommer att ta mer än två år innan fastigheten besiktigas, men det kan vara värt att vara medveten om.

Sammanfattningsvis är det möjligt att avtala om villkor att köpet ska gå åter om det inte går igenom en besiktning (eller om det i besiktningen framkommer något väldigt oroväckande). Villkoret måste skriftligen tas med i köpeavtalet och eventuellt köpebrev. Betänk dock att det är upp till er och säljaren om ni vill avtala om sådant villkor. Det finns ingen rättighet att avtala om ett svävarvillkor, det är en möjlighet om ni och den andra parten kan komma överens om det.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med fastighetsköpet!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare