Kan man avstå sin arvslott till förmån för sitt barn?

Kan jag avstå min arvslott till förmån för min son. Kan min son få min arvslott från min döda mor. Och hur formulerar jag ett enkelt brev till skatteverket.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att avstå din arvslott till förmån för din son kallas ett arvsavstående, vilket fungerar i praktiken så att arvet fördelas på samma sätt som om du hade avlidit. Arvslotten går på så vis direkt till din son, precis som du säger.

Ett arvsavstående måste vara skriftligt och ska lämnas in senast i samband med bouppteckningen.

Det är svårt för mig att hjälpa dig att formulera brevet med så pass lite detaljer, men du är välkommen att kontakta Lawlines juristbyrå för närmare rådgivning via denna länk: https://lawline.se/boka.

Jag hoppas du fick svar på det du undrade!

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare