Kan man avsluta sin tidsbegränsade anställning i förtid och i så fall hur?

Hej jag började arbeta som en lokalvårdare och jag har en tidsbegränsad anställning. Jag har skrivit på ett anställningsavtal på 8 veckor.

Men funderar på att korta ner det till ca 6 veckor eller 7. Kan jag avsluta mitt vikariat tidigare? Finns det någon uppsägningstid, måste jag berätta att jag vill korta ner mitt vikariat långt innan eller kan jag bara säga att jag inte vill jobba alla mina 8 veckor precis innan jag vill hoppa av? Jag har även blivit medveten om att det finns inte nog med personal och jag är den enda som jobbar på mitt område pga av brist på personal. Kan arbetsgivaren neka min önskan pga av brist på personal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man avsluta sin tidsbegränsade anställning i förtid?

I ditt fall har du en tidsbegränsad anställning i form av vikariat enligt 5§ 2p. Lagen om anställningsskydd. Man har som huvudregel ingen möjlighet att säga upp sig i förtid vid tidsbegränsade anställningar, då principen om att avtal ska hållas gäller vid denna typ av anställning. Detta innebär att man är som arbetstagare är tvungen att leva upp till det avtal man har och arbeta hela avtalstiden.

Undantagsfall

Enligt 2§ tredje stycket LAS så är bestämmelserna kring tidsbegränsade anställningar möjliga att kringgå via kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av. Huruvida arbetsgivaren här är bunden av ett sådant avtal eller inte framgår ej, men om så är fallet finns möjligheten att andra regler gäller i just ditt fall. I så fall så är även frågan kring uppsägningstid reglerad i kollektivavtalet.

Överenskommelse med arbetsgivaren

Ytterligare ett undantagsfall är situationen där man som arbetstagare kommer överens med arbetsgivaren om att anställningen ska upphöra tidigare än utsatt tid. Med tanke på att det enligt frågan verkar vara personalbrist på arbetsplatsen är det svårt att uttala sig om en sådan överenskommelse kommer kunna göras, men frågan kan absolut ställas. Arbetsgivaren har dock ingen plikt att gå med på förslaget.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare