Avsluta provanställning på grund av sjukfrånvaro

Hej! Jag är anställd av ett bemanningsföretag på provanställning och har under denna provsanställning haft flera sjukfrånvaros där jag dock alltid lämnat in läkarintyg. När ett krav ställdes på förstadagsintyg så meddelades detta dag 3 på sjukperioden. Enligt läkaren är det olagligt att skriva ut ett läkarintyg för de 2 tidigare dagarna eftersom jag inte haft någon kontakt med läkare. Jag förstår att min arbetsgivare har rätt att begära ett förstadagsintyg men har han någon rätt att vänta med att begära det förrän 3 dagar efter sjukfrånvaron? Han begärde de samma dag som jag medelade att jag nu va frisk och skulle arbeta dagen efter. Nu har jag blivit uppsagd med anledning av min sjukfrånvaro trots läkarintyg. Har min arbetsgivaren någon rätt till detta? Räknas det som ett skäl för uppsägning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sjukintyget
En arbetsgivare får begära att arbetstagaren styrker sin nedsättning, tidigare än den 7e dagen om det finns särskilda skäl. Vilket innebär att det kan finnas en möjlighet för din arbetsgivare att kräva detta, om det föreligger särskilda skäl. Detta enligt 10a§ lag om sjuklön. Vad gäller just sjukintyget kan det finnas särskilda bestämmelser om detta i kollektivavtal - om det finns! Börja med att kolla i kollektivavtalet och se vad det säger angående kravet på sjukintyg.

Uppsägningen
I 6 § LAS finns reglerna om provanställning. En provanställning får enbart pågå under 6 månader, annars övergår det till en tillsvidareanställning. Detta kan vara värt att kontrollera då det är olika anställningsskydd vid uppsägning vad gäller just provanställning och en tillsvidareanställning.

En provanställning kan avbrytas utan att uppge skäl. Vilket innebär att arbetsgivaren kan säga upp en provanställning utan att ha skäl för det. Detta måste meddelas 14 dagar före enligt 31 §. Det finns dock en gräns vid diskriminering som innebär att uppsägningen inte får innebära att du diskrimineras.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare