FrågaFAMILJERÄTTAdoption23/11/2022

Kan man "avsäga" sig från sin ena förälder?

Jag har ingen bra kontakt med min pappa sedan några år och hans släktingar hade avvisat mig för han hade ljugit en stor del om mig. Finns det möjlighet att bortadoptera mig från honom och hans sida av släkten så min mamma och hennes släkt blir mina enda släktingar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kan “avsäga” din pappa som förälder så att du enbart har en förälder, det vill säga din mamma.

I mitt svar kommer jag att använda mig utav Föräldrabalken (FB) samt Ärvdabalken (ÄB).

Kan man avsäga sig en förälder?

En förälder har gentemot sitt barn ett flertal skyldigheter och rättigheter.Föräldrarna är oftast även vårdnadshavare över barnet men det behöver inte alltid vara så. Som vårdnadshavare har man en rätt och skyldighet att bestämma över barnets personliga angelägenheter ( 6 kap 11 § FB). När barnet fyller 18 år försvinner vårdnadshavarnas roll (6 kap 2 § första stycket FB). Som förälder till ett vuxet barn finns det fortfarande vissa skyldigheter och rättigheter som kvarstår. Barn och föräldrar ärver varandra (2 kap ÄB).Ett barn har alltid rätt till arv från sin förälder och kan därmed inte göras arvslösa,  detta är skyddat genom lag (7 kap 1 § ÄB).

Det går inte att avsäga sig en förälder enligt svensk lag. Detta gäller båda håll, alltså går det inte för ett barn att avsäga sig sin förälder och inte heller för en förälder att avsäga sig sitt barn. Detta gäller även då barnet fyllt 18 år. Ett föräldraskap går därmed inte att avsäga sig och vissa rättsliga skyldigheter kvarstår alltid i och med föräldraskapet såsom barns rätt till arv.

Finns det ingen situation som gör att de juridiska banden till en förälder upphör?

Det finns en möjlighet att “skilja sig”  från sin förälder, detta sker genom adoption. Vid adoption upphör de rättsliga banden helt och hållet mellan den biologiska föräldern och barnet. Den som adopterar blir istället den som anses som förälder och även den som barnet sedan ärver ( 4 kap 21 § FB). Det finns även möjlighet för vuxna att bli adopterade, detta kallas då för vuxenadoption. För att adoption ska vara möjligt krävs det att kraven för det uppfylls.

Sammanfattningsvis finns det ingen möjlighet för dig att “avsäga” din pappa som förälder. Det enda sättet detta skulle kunna vara möjligt är i de fallen du blir adopterad, eftersom det kommer att flytta över föräldraskapet till den som isåfall skulle adoptera dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om det är något annat du funderar över är du alltid varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Allt gott,

Hanna RudelövRådgivare