Kan man avgå som styrelseledamot när som helst?

Jag valdes in som styrelseledamot i min brf i juni detta år, men skulle nu vilja gå ur. Jag har insett att detta åtagande inte lämpar sig för mig i livet just nu. Allt som rör styrelsearbetet gör mig väldigt stressad.

Jag har förstått att en styrelsemedlem kan avgå när som helst och att styrelsen inte kan motsätta sig detta, men när är egentligen lämpligt/olämpligt att gå ur? Vad är praxis eller socialt ok? Bör jag vänta till nästa stämma?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du anför är det korrekt att en styrelseledamot kan avgå när som helst. Särskilda skäl behöver heller inte uppges. När det sker förändring i styrelsen skall detta anmälas till Bolagsverket.

Det finns ingen detaljerad praxis/ norm när det ska anses lämpligt att träda ur som styrelseledamot. Min uppmaning är därför att göra det som är bäst för dig själv, dvs. om arbetet som styrelseledamot medför stress i vardagen, är min uppmaning att avgå så fort som möjligt - om det är de du vill.

Viktigt att framföra är att din avgång inte är giltig förrän ändringen har kommit in till Bolagsverket. Jag råder därav även dig att själv kontaktera Bolagsverket och meddela en ev. avgång från styrelsen, så att det blir klart. Detta görs på Bolagsverkets hemsida.

Avslutningsvis kan skrivas, att min uppmaning i din fråga, är att göra det som känns absolut bäst för dig i denna situation.

Hoppas det löser sig.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Rijad TrubljaninRådgivare