Kan man avbryta en provanställning trots avtalad uppsägningstid?

Hej! Jag undrar vad som gäller när man vill avsluta en provanställning som arbetstagare. Jag har googlat lite på det och det verkar som man kan gå samma dag som man ger besked. Dock står det i anställningsavtalet att det är 3 månaders uppsägningstid. Företaget har inget kollektivavtal. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga berör en provanställning. Regler kring vad som gäller hittar du i lag om anställningsskydd (LAS).

Vad är en provanställning?

En provanställning pågår i högst sex månader. Vid provanställningens upphörande övergår anställningen till en tillsvidareanställning, såvida den inte avbryts innan, vilket både arbetsgivare och arbetstagare har möjlighet att göra. När man avbryter en provanställning behövs heller inget skäl till varför man vill avbryta. Det finns alltså en möjlighet att avbryta när som helst före provanställningens upphörande och vill någon av arbetsgivaren eller arbetstagaren inte att anställningen ska övergå till en tillsvidareanställning så måste man lämna ett besked om att man vill avbryta senast vid provanställningens upphörande, se 6 § LAS.

Uppsägningstid vid provanställning

Enligt reglerna i LAS saknar en provanställning uppsägningstid, vilket innebär att om provanställningen avbryts av någon av parterna innan dess utgång så upphör den omedelbart, d.v.s. samma dag som man ger besked. Du skriver att det i anställningsavtalet står att en uppsägningstid på 3 månader gäller. Däremot är anställningsavtal som i jämförelse med reglerna i LAS är sämre för arbetstagaren ogiltiga, vilket innebär att en sådan avtalad uppsägningstid som ni verkar ha inte gäller i ditt fall, 2 a § LAS.

Däremot får annat än vad som framgår av reglerna om provanställning göras i s.k. kollektivavtal, 2 b § LAS. Du nämner däremot att företaget inte har något kollektivavtal och undantagen blir därför inte relevanta i din situation.

Sammanfattningsvis

Om kollektivavtal inte finns är det reglerna i LAS som gäller. Detta innebär i ditt fall att du inte behöver tänka på någon uppsägningstid vid avbrytandet av din provanställning, trots att det står i erat anställningsavtal. Detta beror på att den delen av avtalet är ogiltigt. Du har därför rätt att avsluta din provanställning när du vill, utan att någon uppsägningstid gäller.

Hoppas att du fick klarhet i din fråga! Du är välkommen att återkomma till oss på Lawline om du har fler frågor.

Sara Jeftenic

Rådgivare

Sara JeftenicRådgivare