FrågaAVTALSRÄTTGåva29/09/2018

Kan man återta en gåva?

Hej,

Jag har fått ett gåvobrev av min mamma avseende en sommarstuga, hon gav mig hälften. Detta var 961212. Ett antal år senare (050120) så fick hon för sig att mina tre syskon, jag och mamma skulle ha 1/4 var. Detta var något som jag motsatte mig men hon (mamma) gjorde så som hon ville med det.

Vad är det som gäller? Äger vi 1/4 var eller äger jag mer än 1/4?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När gåvan förverkligades fick du äganderätten för halva stugan. Från din fråga verkar det som att din mamma hade hela äganderätten innan, och efter gåvan har hon därför kvar hälften. Med den delen som hon äger kan hon göra som hon vill, men hon har ingen grund i lag att tvinga dig att ge bort din del av stugan.

Tänk på att gåvan kan komma att ses som förskott på arv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare