Kan man återkalla ett anbud eller en accept?

Hej om jag skrev till en tjej på blocket att jag ville köpa hennes soffa för 1000 kr och sen skriver att jag ångrar mig är det okej? Hon hann inte läsa mitt sms eftersom det inte stod "läst" än. Blir det bindande ändå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt svensk rätt är att anbud och accept är bindande för anbudsgivaren och acceptgivaren, vilket följer av löftesprincipen som regleras i 1 § avtalslagen. Det finns dock ett lagstadgat undantag från detta vilket regleras i 7 § avtalslagen. Där anges att det finns en möjlighet till återkallelse av ett anbud eller en accept. Återkallelsen är endast giltig om mottagaren tar del av den innan eller samtidigt som denne tar del av anbudet eller accepten.

Av din fråga framgår att säljaren inte har hunnit ta del av ditt anbud än, vilket innebär att det är möjligt för dig att återkalla det i enlighet med 7 § avtalslagen. Om säljaren å andra sidan hade tagit del av ditt anbud innan du skickade meddelandet om återkallelse av anbud, hade återkallelsen inte varit giltig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare