FrågaAVTALSRÄTTGåva02/07/2019

Kan man återkalla en fullbordad gåva?

Jag har fått en del saker till min bil i bla födelsedagspresent och övriga spontana gåvor på helt eget bevåg, jag har aldrig bett om dessa saker. Varje gång han blir arg på mig kräver han dessa saker tillbaka, vilket så även nu är fallet. Men den här gången kräver han nypris för detta eller sakerna och mellanskillnaden som är från begagnat till nypris. Idag åkte han till min bil och låste upp den för att ta sakerna, men kom sen på att han hellre vill ha pengar av mig ist för han vet att jag inte har det.

Vem har rätt i detta?

Vore oerhört tacksam för hjälp i detta!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid gåvor är gåvolagen (gåvoL) tillämplig. Huvudregeln vid gåvor är att dessa fullbordas endast när s.k tradition har skett (1 § första stycket gåvoL). Tradition innebär att föremålet som ska ges bort har kommit i din hand och att du har kontroll över föremålet. När tradition skett har ett s.k sakrättsmoment skett och gåvogivaren kan inte längre ta tillbaka gåvan utan gåvomottagarens samtycke. När fullbordan av en gåva skett är det i princip uteslutet för gåvogivaren att försöka ogiltigförklara och därmed återställa gåvan. (jfr 5 § gåvoL).

Hur ser förutsättningarna ut i ditt fall?

I och med att gåvorna är fullbordade utgör föremålen din egendom. Om någon olovligen bereder sig tillträde till din bil och tar sakerna kan detta aktualisera stöld (8 kap. 1 § Brottsbalken) alternativt egenmäktigt förfarande om ni båda brukar bilen (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Om du vill gå vidare med ditt ärende är du varmt välkommen att kontakta oss på Info@lawline.se eller boka en tid med av våra verksamma jurister här.

Hoppas du fick svar på din fråga.

MVH

André BlomquistRådgivare