Kan man återkalla en arvsavsägelse?

Hej! Jag har ett syskon som skriftligt har avsagt sig sin arvsrätt efter vår avlidne förälder, efter hon gick bort, och sagt sig inte vilja ha någon del i hanteringen av det hela. Vi har inte gjort bouppteckning ännu. Nu har han ändrat sig. Vi undrar nu hur vi kan göra. Är han bunden av det han skrivit? Och vem får hans del i arvet? Han har inga barn. Bara syskon i livet. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person kan avsäga sig sin arvsrätt före eller efter dödsfallet. En arvsavsägelse kan inte återkallas om den är giltig. Arvsavsägelser kan vara ogiltiga om de inte följer formkraven eller om de inte följer avtalslagens generella regler om upprättandet av avtal.

Arvet som skulle ha gått till arvingen kommer istället att gå till de andra arvingarna, i ert fall syskonen till personen som avsa sig arvet. Av hur jag tolkar din fråga så är personen som avsa sig arvet barn till den avlidne personen. Personen är alltså bröstarvinge, 2 kap 1 § ärvdabalken. Bröstarvingar har trots en arvsavsägelse rätt att ta del av sin laglott, alltså hälften av sin totala arvslott. Detta följer av 17 kap 2 § ärvdabalken.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare