Kan man ärva skulder?

Hej! Jag har en fundering vad som händer med lånen som är skrivna på min man om han avlider före mig? Ärver jag eller våra gemensamma barn skulderna?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej. Man kan inte ärva skulder.

Det ligger på dödsboet att betala tillbaka eventuella skulder. Finns det inga tillgångar i dödsboet kommer skulderna att skrivas av.

Kronofogden kan i samband med en bortgång skicka ut en anmärkning om att det kvarstår skuld att betala eller en betalningsanmaning. Ett sådant meddelande är emellertid inte riktat till dig som privatperson, utan är istället riktat till dödsboet.

Martin CarlehedenRådgivare