Kan man ärva makes skulder?

Hej

Min pappa avled i våras, det visade sig att han hade tagit ett blanco lån utan min mors vetskap.

Nu är min mor orolig att hon blir betalningsansvarig, de hade varit gifta i 69 år när min pappa avled.

Dödsboet saknar tillgångar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vardera maken ansvarar för sina egna skulder. Detta innebär alltså att en make inte blir tvungen att betala den andra makens skulder på grund av att de är gifta (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Din mor behöver inte personligen betala din pappas skulder eftersom dödsboet saknar tillgångar. Skulden ska nämligen betalas med tillgångarna i dödsboet. Detta innebär att man enligt svensk rätt aldrig ärver skulder. Din mor behöver således inte vara orolig för att bli betalningsansvarig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare