Kan man ärva från sin mors make?

Hej mammas gubbe gick bort vi är 3 syskon varav jag fanns innan dom 2 andra kom till Dom va gifta frågan lyder har jag nån samma arvsrätt som mina 2 halv syskon eller blir det aktuellt först när min mor avlider

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätten och lagen är baserad på familje- och släktingemenskap. Dina halvsyskon har alltså rätt att ärva efter både er mor och deras far, eftersom de är deras gemensamma bröstarvingar. Du har däremot inte rätt att ärva efter deras far utan endast efter er mor, eftersom du är er mors särkullbarn (2 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att din arvsrätt blir aktuellt först när er mor avlider.

Du kan endast ärva från din mors make om ett testamente föreligger (9 kap. 1 § ÄB) eller om du är adopterad av honom. Adopterade barn har samma arvsrätt som biologiska barn.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare