FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/04/2020

Kan man ansöka till polishögskolan om man har prickar i registret?

Hej. Jag har två prickar i registret för två dumma onödiga grejer jag gjort (snatteri och olovlig körning). Min fråga är om man ens kan ansöka till polishögskolan eller gå deras yrkesförberedande kurser med dom prickarna i registret eller måste dom försvinna först?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan man söka till polishögskolan om man har prickar i registret?
Det korta svaret på din fråga är ja! Eftersom du blivit dömd för två brott enligt svensk lag finns du alltså med i belastningsregistret. Detta utgör dock inte ett hinder från att du kan söka till polishögskolan.

För att bli antagen till polishögskolan så finns måste man uppfylla vissa krav. Det krav som är mest relevant i din situation är säkerhetsprövningen, där bland annat lojalitet och pålitlighet testas. I säkerhetsprövningen görs en registerkoll i bl.a. belastningsregistret och en intervju. Jag kan inte med säkerhet säga hur mycket det faktum att du blivit dömd för brott kommer påverka dina möjligheter att få en godkänd säkerhetsprövning. Men att finnas med i belastningsregistret behöver inte automatiskt innebära att du inte kan bli polis.

Alltså finns det inget hinder från att söka till polisskolan bara för att du finns med i belastningsregistret. Eftersom du blivit dömd för brott kommer detta dock tas upp under antagningen. Däremot är det svårt att avgöra exakt hur stor vikt det kommer få då det görs en individuell bedömning från fall till fall.

Jag rekommenderar dig att höra av dig till Polisens rekryteringsmyndighet om du vill ha mer information!

Kan man gå deras yrkesförberedande kurser om man har prickar i registret?
Här kan jag inte ge dig ett ja eller nej svar. I vissa utbildningar kan det förekomma antagningskrav att man inte ska finnas med i t.ex. belastningsregistret. Men återigen så rekommenderar jag dig att istället att ta kontakt med de som håller i utbildningen för ett mer konkret svar.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare