Kan man ansöka om uppehållstillstånd för att bli sambo i Sverige?

Min pojkvän är amerikansk medborgare och ska komma till Sverige för att bli sambo. Kan han först komma i 90 dagar för att sen ansöka om uppehållstillstånd? Kan han göra det i Sverige eller måste han åka tillbaka till USA för att ansöka?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan (5 kap. 18 § utlänningslagen). Det finns undantag såsom t ex om det kan antas att sökanden efter en hemkomst får svårigheter att få pass eller utresetillstånd och att det beror på någon form av trakasserier från hemlandets myndigheter. Eftersom din pojkvän är amerikansk medborgare bör inget undantag föreligga. Det är därmed viktigt att han skickar in sin ansökan medan han befinner sig i USA.

Ansökan görs på Migrationsverkets hemsida. Där kan han också fylla i de omständigheter som föreligger i ert enskilda fall såsom om ni har varit sammanboende tidigare osv för att få fram en preliminär handläggningstid.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare