FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/11/2022

Kan man ansöka om svenskt medborgarskap trots att man begått brott?

Tja. Jag har bott i Sverige i snart 6 år och tänkte söka medborgskap. Dock tyvärr har jag 2 ringa narkotikabrott och 1 brott mot knivslagen eftersom jag vart hotad där jag bor. Det va knogjärn och inte ett kniv. Jag har betalat alla böter och fundera på om jag kan söka medborgskap även att jag har prick eller om jag ska vänta tills dom har gått bort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det faktum att du blivit dömd för några brott kommer att påverka din chans att just nu beviljas svenskt medborgarskap. Därför undrar du om du bör vänta med att ansöka om medborgarskap på grund av de begångna brotten. Jag kommer att använda mig av regler i lag om svenskt medborgarskap för att besvara din fråga.

För att kunna bli beviljad svenskt medborgarskap måste du ha ett hederligt levnadssätt
För att som utländsk vuxen kunna bli beviljad svenskt medborgarskap efter ansökan måste man uppfylla vissa krav (11 § lag om svenskt medborgarskap). Jag utgår här ifrån att du uppfyller de första fyra kraven i paragrafen och fokuserar enbart på det krav som din fråga gäller.

Det krav som blir aktuellt att titta närmre på i ditt fall är nämligen att du ska ha haft och kan förväntas fortsätta ha ett hederligt levnadssätt (11 § femte punkten lag om svenskt medborgarskap). Du ska helt enkelt göra det som rimligen kan krävas av dig för att leva ett hederligt liv.

Efter brott måste viss tid passera innan du ansöker om medborgarskap
Ett led i bedömningen av om rekvisitet hederligt levnadssätt är uppfyllt är att undersöka om du begått någon brottslighet. Om du gjort det kan det vara så att du inte uppfyller kravet på ett hederligt levnadssätt. Du kan fortfarande bli svensk medborgare, men för att kunna bli det måste du vänta en viss tid efter brottet innan du kan ansöka. Denna väntetid kallas karenstid och längden på den beror på vilken påföljd som efterföljde brottet du begick. Eftersom du säger att du tidigare dömts för några brott kommer du behöva vänta med att ansöka om medborgarskap en viss tid. Det är då den nämnda karenstiden som gäller eftersom det är denna som är den viktiga tiden att ta hänsyn till vid ansökan om medborgarskap. Därför behöver du inte tänka på att vänta tills din prick försvunnit ur belastningsregistret.

Karenstiden i ditt fall beror på vilken påföljd du dömdes till
Jag tolkar det du skriver i din fråga som att påföljden för brotten blivit böter och inget annat. Om du till exempel blivit dömd till 30 dagsböter måste du vänta ett år efter brottet innan du kan ansöka om medborgarskap.

Jag vet dock inte exakt hur stora böter du fått eller hur lång tid som gått sedan du begick de olika brotten. Därför är det svårt för mig att ge dig ett rakt svar på hur lång karenstid som gäller i ditt fall och om den fortfarande löper på eller om den redan löpt ut. Därmed kan jag inte svara på om du i nuläget kan ansöka om medborgarskap eller om du fortfarande måste vänta lite till. Jag rekommenderar dig därför att läsa mer om de varierande karenstiderna som gäller vid olika påföljder på Migrationsverkets hemsida, för att se vilken karenstid som gäller för just dig.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare