Kan man anmäla till JO innan förvaltningsrätten?

Måste man gå till Förvaltningsrätten innan man går till JO respektive JK?

Omprövningen är ej godkänd. Om ärendet nu är stängt finns det något hinder för Försäkringskassan att öppna det. Polisen kan ju öppna nedlagda ärenden och båda enheterna har ju haft samma GD.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall man anser man att man själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende, kan man klaga hos JO. Vem som helst kan göra en anmälan. Man behöver inte ha uppnått en viss ålder, vara svensk medborgare eller bo i Sverige för att få klaga. Det är inte heller nödvändigt att man personligen är berörd av det man anmäler. Eftersom jag inte är insatt i vilket ärende det rör, kan jag dessvärre inte uttala mig mer ingående avseende huruvida det kan öppnas.

Du behöver alltså inte överklaga till förvaltningsrätten först.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare