Kan man anmäla någon som riktar falska beskyllningar mot en?

Hej! Kan man anmäla någon som gör falska anklagelser som att man är "rasist/nazist" eller att nån kallar en liknande saker eller ökennamn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om brott och straff hittar du i Brottsbalken (BrB).

Förtal

Det du beskriver skulle kunna hamna under brottet förtal som regleras i 5 kap. 1 § BrB. För att det ska vara fråga om förtal krävs det att någon anklagar en person att vara brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar någon annan uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Med detta avses att personen måste säga detta om dig framför andra, det vill säga, utpekandet måste ske inför någon annan än endast dig. För att detta beteende ska vara brottsligt förutsätts det att det inte var försvarligt att lämna uppgifterna eller att påståendena var sanna. Förutsatt att anklagelserna är falska så kan du alltså anmäla personen eller personerna som utsätter dig för detta för förtal.

Förolämpning

Om öknamnen endast är riktade direkt till dig kan det istället vara fråga om brottet förolämpning, som regleras i 5 kap. 3 § BrB. För att detta brott ska aktualiseras ska någon rikta en beskyllning, säga något nedsättande eller annars utsätta personen för ett förödmjukande beteende. Det förutsätts även att gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet.

Polisanmälan

Om du vill anmäla någon eller några för något av dessa brott kan du antingen ringa 114 14 eller gå till en polisstation, så kommer de fatta ett beslut kring om de vill utreda brottet vidare.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan det du beskriver antingen utgöra förtal om du blir kallad allt detta inför andra människor, alternativt förolämpning om anklagelserna endast är riktade mot dig. Du kan anmäla dessa brott hos polisen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare