Kan man anmäla den som anklagar en oskyldig person för brott?

Jag har blivit oskyldigt anklagad för sexuelltofredande på mina barnbarn av mins son föredetta fru..Hon har gjort polisanmälan och berättat för socialtjänsten om detta. Själv har jag inte blivit delgivning men utredning är skickad till min son som är vårdnadshavare Är detta förtal ?Ska jag anmäla detta till polisen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad man kan göra när man blivit felaktigt anklagad för ett brott och om du bör anmäla det till polisen. För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till brottsbalken (BrB).

Det finns tre olika brott som kan bli aktuella: falsk angivelse, falsk tillvitelse och förtal. Jag kommer förklara vad som skiljer dessa åt och vad som avgör vilket/vilka av brotten som kan bli aktuella i ditt fall. Eftersom jag inte ha alla omständigheter så kan jag tyvärr inte ge dig ett rakt svar på vilka brott som din sons före detta fru kommer kunna bli dömd för, men jag hoppas att du ändå får lite vägledning av mitt svar.

Falsk angivelse

För falsk angivelse döms den som anmäler en person som man vet är oskyldig med avsikten att få personen dömd (15 kap. 6 § BrB). Straffet för detta blir fängelse i högst två år. För att din sons före detta fru ska kunna bli dömd för falsk angivelse krävs det alltså att hon vetat att din son var oskyldig men anmält honom till polisen ändå för att hon vill att han ska bli dömd.

Falsk tillvitelse

För falsk tillvitelse döms den som anmäler eller lämnar oriktiga besvärande uppgifter en person som man vet är oskyldig (15 kap. 7 § BrB). Straffet för detta är fängelse i högst två år. Skillnaden mot falsk angivelse är alltså att man inte måste ha avsikten att personen ska bli dömd, utan att det räcker med att man lämnat oriktiga uppgifter till polis eller åklagare. För att din sons före detta fru ska bli dömd för falsk tillvitelse krävs det alltså att hon endast lämnat oriktiga uppgifter till polisen och att hon varit medveten om att din son är oskyldig.

Förtal

För förtal döms den som utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annars lämnar uppgifter som syftar att till att orsaka andras missaktning (5 kap. 1 § BrB). Straffet för detta är böter. Här krävs det alltså att uppgiften ska ha lämnats till någon annan än den utpekade personen och att syftet var att utsätta personen för missaktning. Huruvida din sons före detta fru kan dömas för förtal beror på om hon har spridit anklagelserna till tredje man och inte bara till polisen och socialtjänsten.

Polisanmälan

Beroende lite på om din sons före detta fru har haft avsikten att få din son dömd och om hon vetat att han var oskyldig så kan hon dömas. Min rekommendation är att anmäla henne till polisen så snart som möjligt. Sedan är det upp till polisen och åklagaren att utreda händelsen och eventuellt väcka åtal. Polisanmälan kan du göra genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare