FrågaKÖPRÄTTÖvrigt06/12/2022

Kan man ångra en vara man köpt på internet?

jag har beställt fiber tv från en butik men har ångrat mej,kan jag avbeställa den,tror jag har fått en felaktig kabel som inte passar i fiberuttaget?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Eftersom du skriver “beställt” i din frågeställning så uppfattar jag det som att du har köpt fiber-tv:n på internet och jag utgår också från att du har köpt tv:n i egenskap av konsument och inte i egenskap av företagsrepresentant, exempelvis som egenföretagare. Jag kommer därför att utgå från dessa utgångspunkter  när jag besvarar din fråga. Om utgångspunkterna inte skulle stämma så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

När det kommer till frågor om köp som skett över internet är det lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) som reglerar detta och mitt svar kommer därför att utgå från den.

Har du någon ångerrätt när du beställt en vara på internet?

När du beställer en vara online har du som huvudregel alltid rätt att frånträda avtalet, du har en så kallad ångerrätt (2 kap 10 § distansavtalslagen). Det finns några undantag när ångerrätten inte gäller, exempelvis om du skulle ha köpt en specialbeställd vara, livsmedel eller en resa (2 kap 11 § distansavtalslagen). Ångerrätten börjar gälla från den dag som du får fiber-tv:n och 14 dagar framåt (2 kap 12 § 1 st och 2 kap 13 § 1 st distansavtalslagen).

Detta innebär alltså att du kan använda din ångerrätt för att gå ur ditt köpeavtal med företaget inom 14 dagar från det att du fått tv:n För att göra detta ska du skicka eller lämna ett tydligt meddelande till företaget om att du vill använda dig av din ångerrätt (2 kap 10 § 1 st distansavtalslagen). I de fall där du som konsument har en ångerrätt ska företaget lämna ett standardformulär till dig som du kan använda för att utöva din ångerrätt (2 kap 2 a § distansavtalslagen). Konsumentverket har också ett standardformulär som du kan använda dig av (HÄR).

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare