FrågaAVTALSRÄTTGåva08/12/2019

Kan man ändra villkor i gåvobrev efter att gåvan fullbordats?

Jag har gett min son en BRF i gåva. Kan jag nu i efterhand skriva om gåvobrevet att gåvan ska vara enskild egendom om jag har min sons godkännande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar att du redan givit gåvan och att du nu önskar att ändra villkoren för gåvan.

Jag kan inte hitta någon lagregel som förhindrar en återkallelse av tidigare gåvobrev. Således kan du skriva om gåvobrevet med nya villkor. I och med att ändringen inte innebär någon förändring i gåvans värde eller sak bör en ändring kunna ske.

Det viktiga är att bostadsrättsföreningen har tillgång till samma gåvobrev som din son har, därför bör en styrkt kopia skickas till föreningen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare