FrågaFAMILJERÄTTAdoption31/10/2019

Kan man adoptera från annat nordiskt land?

Hej! Jag är tillsammans med en karl och vi vill ha ett barn. Jag funderar på om man kanske ska adoptera istället för att skaffa ett biologiskt. Går det att adoptera från ett nordiskt land? Hur går det till? Vad kostar det? Absolut helst Finland där jag har släkt från mammas sida och jag är både svensk och finsk medborgare om det har betydelse. Min karl är helsvensk. Vi båda har fast jobb och en ordnad ekonomi.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kan tyvärr inte svara på vad det kostar eller exakt hur adoption ser ut i ett specifikt land då detta inte berör svensk juridik. Jag kan dock svara på att det inte finns något i den svenska lagen som hindrar dig från att adoptera från ett annat nordiskt land. I 4 kap föräldrabalken framgår vad som gäller för adoption och vilka krav som måste uppfyllas. Jag rekommenderar er att kontakta socialnämnden i er kommun för fler frågor.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare