Kan makar leva åtskilda eller finns det krav på att man måste skilja sig först?

Hej,

Kan två gifta i skatt leva särbo? Eller måste de skilja sig först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Det finns inget krav på att gifta makar måste leva tillsammans. Två gifta makar kan alltså leva åtskilda. Jämför t.ex. med 5 kap. 4 § äktenskapsbalken där lagen anger att makarna kan skiljas utan betänketid om de sedan två år tillbaka levt åtskilda. Notera dock att makarnas underhållsskyldighet till varandra inte bortfaller bara p.g.a. att de lever åtskilda. De har fortfarande samma skyldigheter att utefter sin förmåga bidra till de gemensamma och personliga utgifterna (6 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare