Kan livförsäkring utgöra samboegendom genom ett samboavtal?

Hej Jag och min sambo har skrivit på i samboavtal att "sambolagens bodelningsregler inte skall vara tillämpliga" av olika anledningar och är överens.. Men om jag har en livförsäkring där jag vill att min sambo skall vara förmånstagare, har vi skrivit bort den då? Mao ingår livförsäkring i samboavtalet? (eller inte i vårt fall)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SL) som är relevant lag i ditt fall.

Vad utgör samboegendom och kan livförsäkring ingå i samboavtal?

Huvudregeln är att samboegendom utgörs enbart av sambornas gemensamma bostad och bohag, så länge dessa egendomsslag har förvärvats för gemensam användning. Dock gäller att egendom som man får i gåva, testamente, arv eller vad som träder i stället för det nyssnämnda inte är samboegendom. Vidare gäller även att sambor kan genom ett samboavtal avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (3–4 och 9 §§ SL). Dock är det så att sambor inte har möjlighet att utvidga sambolagens tillämpningsområde till annan egendom än just bostad och bohag. Sambor kan inte genom ett samboavtal göra andra egendomsslag föremål för bodelning (prop. 2002/03:80 s. 32). En livförsäkring kan därför inte ingå i ett samboavtal och kan därför inte heller bli föremål för bodelning. Ett förmånstagarförordnande för sambor gäller så länge man är sambor. Upphör samboförhållandet innan man avlider, så gäller ett förmånstagarförordnande för sambon inte längre (NJA 1999 s. 117).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Man kan inte omfatta andra egendomsslag i ett samboavtal än bara den gemensamma bostaden och bohaget. Det betyder att en livförsäkring inte kan bli föremål för bodelning. Dock är det så att om ens sambo är förmånstagare till en livförsäkring och man avlider, så kommer sambon att få livförsäkringen. Min rekommendation är därför att säkerställa att din sambo är förmånstagare till din livförsäkring.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare