Kan Lawline hjälpa till med skoluppgifter?

Martin har köpt en gräsklippare på ett stort trädgårdsvaruhus. Under två månader fung- erar klipparen fint men plötsligt vägrar den att ens starta. Martin tar med sig klipparen till försäljningsstället och ber att få felet åtgärdat. Butiksbiträdet frågar om Martin har garanti för gräsklipparen. Efter att ha noggrant läst igenom köpedokumenten tvingas Martin svara att dokumenten inte säger någonting om garanti. ”Synd för dig då!” säger biträdet. ”Gräsklipparen fungerade ju när du fick den, så då finns det inget jag kan göra för dig.” ”Dessutom är det väl du själv som använt klipparen på fel sätt. En ny går inte sönder av sig själv sådär snabbt”, tillägger han innan han snabbt skyn- dar vidare till nästa kund som väntar. På hemvägen känner sig Martin förvirrad och undrar om det verkligen får gå till på det här sättet. Han bestämmer sig för att fråga sin kompis Emir som är utbildad jurist. Martin är arg och vill allra helst lämna tillbaka den trasiga gräsklipparen och få pengarna tillbaka, så att han slipper ha mer att göra med företaget som sålde den. I annat fall vill han få en ny gräsklippare eller åtminstone få den trasiga reparerad på säljarens bekostnad. Vad tror du att Martin juristkompis Emir säger om Martins möjligheter? Varför?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga framstår, av sin utformning, som en skoluppgift. Lawline har som policy att inte besvara sådana. Vi måste därför hänvisa dig till relevant kurslitteratur alternativt vårt frågearkiv

Med detta sagt kan det nämnas att din fråga verkar röra ett konsumentköp, dvs. ett köp mellan en enskild och en näringsidkare. Vidare verkar det aktuella problemet röra den köpta varans funktion (det verkar ju vara något fel på gräsklipparen). Det verkar dessutom som att parterna är oense om när problemet kan ha uppkommit och vem som ansvarar för detta. Slutligen verkar konsumenten fundera över möjliga påföljder om det visar sig att det faktiskt är något fel på gräsklipparen. Detta är saker som du kan ha i åtanke då du letar efter svaret på din fråga (lämpligen i en lag som behandlar konsumentköp på något sätt).

Skulle det, i själva verket, inte röra sig om en skoluppgift så får du, givetvis, gärna återkomma.

Hoppas du får svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare