Kan kronofogden utmäta samägd fastighet?

Hej!

Om jag både är sjukskriven och arbetslös och hamnar hos Kronofogden pga att jag inte kan betala alla skulder som jag idag har. Kan de då ta mitt hus som jag äger 50/50 med min fru?

Skulderna är enbart på mitt namn.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om huset går att utmäta eftersom du och din fru äger huset tillsammans. Din fråga berör alltså utmätning av samägd egendom vilket regleras i utsökningsbalken (UB).

Vad kan utmätas?
Egendom som tillhör gäldenären (dig) kan utmätas (4 kap. 2 § UB). Vilket innebär att egendom som tillhör dig kan kronofogden ta. All egendom kan dock inte utmätas utan vissa saker får inte kronofogden utmäta, detta brukar kallas gäldenärens beneficium. Exempel på en sådan egendom är kläder, vissa möbler (5 kap. UB). Huset faller inte in under den kategorin, vilket innebär att huset kan utmätas, eftersom du äger en del av huset.

Spelar det roll att huset är samägt?
Utmätning av samägd egendom, som din och din frus hus, får ske (8 kap. 8 § UB). Huset kan utmätas eftersom du äger halva huset. Det är din del i huset som då kronofogden kommer att utmäta. Dock utmäts samägd egendom oftast i sin helhet eftersom egendomen då är lättare att sälja och har högre värde. Eftersom det bara är din del som ska utmätas för dina skulder så kommer halva vinsten från försäljningen av huset tillfalla din fru. Din fru äger halva huset och har rätt till den delen. Du och din fru har rätt till lika delar vid en försäljning (1 § Lag om samäganderätt). Din fru får behålla sin del, den delen kan kronofogden inte utmäta.

Din del av vinsten kommer då att utmätas av kronofogden och gå till dina borgenärer som betalning (4 kap. 2 § UB). Din fru kommer att få behålla sin del av vinsten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare