Kan Kronofogden utmäta pengar eller egendom från min fru?

Om jag har skulder hos kronofogden. Kan Kronofogden driva in pengar från min frus konto? Och kan de ta egodelar i hemmet som min fru har kvitto på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag för din situation är Äktenskapsbalken (ÄktB) och Utsökningsbalken (UB).

När jag talar om utmätning är det synonymt med dina begrepp om att "driva in" pengar och "ta" egendom, i syfte för Kronofogdemyndigheten att betala din skuld.

Huvudregeln när det gäller utmätning vid skulder är att var och en ansvarar för sina egna skulder, även när man är gift (1 kap. 3 § ÄktB). Vilket innebär att ena makens egendom inte får utmätas för den andre makens skulder. Om din frus konto står i hennes namn och det således inte handlar om ett gemensamt bankkonto, kan Kronofogden inte driva in pengar från det kontot.

Lite svårare blir det när det handlar om ägodelar i hemmet, då dessa kan anses som egendom i gemensam besittning och sådan presumeras tillhöra den skuldsatte, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 19 § UB). Således är det viktigt att din fru kan bevisa att ägodelarna i hemmet tillhör henne för att de inte ska kunna utmätas av Kronofogden.

Värt att nämna är att Kronofogden inte får utmäta det som kallas beneficieegendom, det vill säga sådan egendom som du eller din familj behöver för att klara och försörja er. Vad som är beneficieegendom avgör dock Kronofogdemyndigheten i varje enskilt fall, men några exempel är kläder, glasögon, möbler nödvändiga för hemmet och fordon som används till och från arbetet (5 kap. 1 § UB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är huvudregeln att varje person äger sin egen skuld och således kan din fru inte bli ansvarig för dina skulder, varken avseende pengar eller egendom. Detta förutsatt att kontot du nämner är skrivet i hennes namn och inte är ett gemensamt konto, samt att ägodelarna i hemmet bevisas tillhöra henne.

Utöver ovan kan viss egendom vara skyddad från utmätning, så kallad beneficieegendom som bland annat kan vara kläder, nödvändiga möblemang och fordon använt för resa till och från arbete.

Hoppas detta gett dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare