Kan kronofogden utmäta mitt arv?

Jag har skulder hos Kronofogden. Om jag får ett arv, vad händer då? Går pengarna automatiskt till Kronofogden eller får jag ut arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kronofogden har rätt att utmäta egendom som tillhör gäldenären, vilket inkluderar arv, enligt bestämmelserna i Utsökningsbalkens fjärde kapitel. Utsökningsbalken (UB) hittar du https://lagen.nu/1981:774. Endast om den du ärver uttrycklingen har skrivit i sitt testamente att arvet inte får bli föremål för utmätning så hindrar det att borgenärerna får tillgång till pengarna.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare