Kan Kronofogden utmäta min frus fastighet som hon fick i gåva?

Kan kronofogden ta min frus fastighet som hon fick i gåva 2016-12 ? Gåvan är registrerad hos Skatteverket 2017-02.

Jag, hennes man har ställt upp som bergensman för en person och den som jag hjälpt gör inte rätt för sig.

Nu så tror finansbolaget att de via kronofogden kan försälja hennes hus...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fastighet (fast egendom) får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör den betalningsskyldige. Det ska alltså vara utrett att egendomen tillhör den som är betalningsskyldig. Har den betalningsskyldige lagfart på egendomen får utmätning ske såvida det inte framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 24 § UB). Om endast din fru äger fastigheten kan den inte anses tillhöra dig. Eftersom du inte är ägare av fastigheten kommer inte fastigheten heller att kunna utmätas för dina fordringar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare