Kan kronofogden utmäta egendom som ägs av ens aktiebolag?

Om jag köper ett hus på mitt aktiebolag kan kronofogden ta det för mina privata skulder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad kronofogden kan utmäta för någons skulder finns reglerat i utsökningsbalken. Där sägs bland annat att kronofogden endast får utmäta fast egendom om det framgår att egendomen tillhör personen med skulden. Eftersom ditt aktiebolag skulle vara ägare till huset och inte du själv, skulle huset inte kunna utmätas. Det skulle då inte framgå att du är ägare till huset.

Däremot är dina aktier i aktiebolaget något som kronofogden skulle kunna utmäta. Genom att utmäta din andel av aktiebolaget får kronofogden tillgång till värdet av huset på liknande sätt som om du direkt ägde fastigheten. Med andra ord kan kronofogden istället utmäta dina aktier för dina privata skulder, eftersom aktierna utgör en tillgång i sig.

Hoppas detta besvarade din fråga,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare