Kan kronofogden utmäta egendom om man är inneboende?

Jag har stora skulder hos Kronofogden. Blir snart utan bostad. Min flickvän har erbjudit mig att bo hos henne som inneboende. Vilka risker är det att Kronofogden utmäter hennes saker?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att du vill veta vad kronofogden kan utmäta om man är inneboende hos någon annan. Regler gällande utmätning finns i Utsökningsbalken (UB).

Inneboende eller sambo?

En sak som bör uppmärksammas är att det finns olika regler för inneboende respektive sambos. Med tanke på att du och din flickvän har ett parförhållande finns möjligheten att ni kommer räknas som sambos om ni stadigvarande bor tillsammans och har gemensamt hushåll. För att anses stadigvarande bo tillsammans brukar man utgå ifrån sex månader. Det krävs även att man har ett gemensamt hushåll, det ska alltså finnas ett visst mått av gemensamt ekonomiskt ansvarstagande och samarbete kring vardagliga sysslor.

Om du och din flickvän bor tillsammans i mer än 6 månader och ni hjälps åt i hushållet finns alltså risk att ni anses vara sambos i lagens mening. Jag kommer därför gå igenom både reglerna för utmätning som inneboende och utmätning vid samboskap.

Kan egendomen i lägenheten utmätas när man är inneboende?

Det finns en allmän utgångspunkt som säger att utmätning av lös egendom bara får ske av egendom som tillhör den skuldsatta eller egendom som förutsätts tillhöra denna person (4 kap. 17 § UB). Du anses vara ägare till lös egendom, alltså lösa saker, som du har i din besittning om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 18 § UB). Att ha något i sin besittning betyder att man har kontroll över föremålet. Om du har lös egendom i gemensam besittning med någon, får egendomen och andel däri utmätas endast om det framgår att egendomen eller andelen tillhör dig (4 kap. 19 § andra stycket UB). Vidare nämner Kronofogden att om du är inneboende ska den som hyr lägenheten, din flickvän i detta fall, regelmässigt underrättas och Kronofogden bör försöka få henne att medverka. Det är dessutom upp till Kronofogden att kunna visa att egendomen tillhör dig.

Kan egendomen i lägenheten utmätas när man är sambos?

Gällande samboskap ser reglerna lite annorlunda ut, återigen är det bara den egendom som tillhör den betalningsskyldiga (alltså i detta fall dig) som får utmätas ( 4 kap. 17 § UB). Däremot anses du äga det som finns i er gemensamma bostad ( 4 kap. 18 § UB) och Kronofogden kan därför utmäta allt i det hemmet om din sambo inte kan bevisa att sakerna tillhör henne ( 4 kap. 19 § UB). Ett bra sätt för din flickvän att styrka vilken av egendomen i er gemensamma bostad som ägs av henne är att använda sig av kvitton eller liknande.

Sammanfattning

Det är endast egendom som tillhör dig som kan utmätas. Om du är inneboende får egendom bara utmätas om det framgår att det tillhör dig. Om du och din flickvän blir sambos anses du äga allt i den gemensamma bostaden och det är då upp till din flickvän att bevisa att hon äger egendomen.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare