Kan kronofogden utmäta arbetsgivaren för den anställdes skuld?

Hej Min sambo fick till sig att om utmätning inte dras från min sambos lön ( som sig bör såklart) så kan dom utmäta arbetsgivaren/ företaget. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till kronofogden. Som jag förstår det undrar du om kronofogden kan vända sig till din sambos arbetsgivare för att utmäta din sambos skuld om arbetsgivaren inte

Kan kronofogden utmäta hos arbetsgivaren om den inte utmäter den anställdes lön?

Löneutmätning sker genom att arbetsgivaren åläggs en skyldighet från kronofogden att dra av ett belopp från den skuldsattes lön som sedan betalas in av arbetsgivaren till kronofogden (utsökningsbalken 7 kap. 3 §). Arbetsgivaren är sedan skyldig att betala in det avdragna beloppet inom den tid och på det sätt som kronofogden bestämmer (utsökningsbalken 7 kap. 20 §). Om arbetsgivaren inte gör det får kronofogden utsöka det beloppet hos arbetsgivaren istället (utsökningsbalken 7 kap. 21 §).

Kronofogden kan alltså utmäta hos din arbetsgivare om den inte drar av från din sambos lön som de bör göra.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Aron BergRådgivare