Kan Kronofogden ta min bil på grund av min exmakes skulder? Vi har varit skilda över 1 år

Kan Kronofogden ta min bil för min exmakens skulder har varit skilda över 1 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utsökningsbalken (UB).

Förklaring av begrepp

Eftersom det är din exmake som är i skuld är han gäldenär. Utmätning är Kronofogdens förfarande att ta i anspråk en gäldenärs egendom.

Kort svar på din fråga

Ja i teorin kan Kronofogden ta din bil för din exmakes skulder. Däremot är detta i väldigt särskilda situationer som jag kommer att förklara nedan. Med högst sannolikhet så har inte Kronofogden något skäl att utmäta din bil. Nedan kommer jag att förklara vad som gäller.

Ett utvecklat svar på din fråga

En bil är lös egendom som får utmätas om det framgår att bilen är gäldenärens egendom eller om han enligt 4:18 eller 4:19 UB ska anses vara ägare (4:17 UB).

Om din exmake har bilen i sin besittning ska han anses vara ägare, om det inte framgår att den tillhör någon annan (4:18 UB). Att ha besittning över bilen innebär att man har omedelbar kontroll över den (Definition av besittning på lagen.nu). Om din exmake inte använder din bil eller den ofta inte befinner sig i situationer när din exmake kan använda bilen så finns det inget skäl för Kronofogden att utmäta din bil.

Eftersom ni inte är gifta längre gäller inte 4:19 1st UB som reglerar förhållandet mellan makar och utmätning.

Däremot reglerar 4:19 2 st UB när två personer har lös egendom i gemensam besittning. Om ni har bilen i er gemensamma besittning kan bilen bli utmätt om det framgår att en andel tillhör gäldenären, det vill säga din exmake (4:19 2 st UB). Därmed, om din exmake har en andel i bilen och han använder den ibland så kan den bli utmätt.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare