Kan Kronofogden ta min bil om min man är i skuld?

Kan kronofogden ta min bil om min man i skuld ?

Lawline svarar

Kan kronofogden ta min bil om min man i skuld ?

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) och utsökningsbalken (UB).

Allmän klargörelse av begrepp

Eftersom det är din man som är i skuld är han gäldenär. Utmätning är Kronofogdens förfarande att ta i anspråk en gäldenärs egendom.

Svaret på din fråga

I 1:3 ÄktB framgår varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta betyder att tanken är att du inte ska stå för konsekvenserna av att din man kan bli utmätt.

Bil är lös egendom och får utmätas. Det ska dock framgår att det är gäldenärens egendom (det vill säga din mans) eller om han ska anses vara ägare enligt 4:18 eller 4:19 UB (4:17 UB).

Den egendom som din man har i sin besittning ska anses vara ägare till honom, om det ej framgår att den tillhör någon annan (4:18 UB). Att ha besittning över bilen innebär att man har omedelbar kontroll över den (Definition av besittning på lagen.nu)

Eftersom ni är gifta så förutsätter jag att ni bor ihop. Då har ni båda den i eran besittning. Då är utgångspunkten att det är din mans, om inte det kan visas att ni samäger den enligt lag om samäganderätt eller om ni inte på något annat vis kan bevisa att bilen tillhör dig (4:19 UB)

Om du kan bevisa att bilen tillhör dig

För att du ska behålla bilen så bör du ta fram alla möjliga handlingar som visar på att du är ägare. Det kan handla om utdrag ur bilregistret, köpeavtal, försäkringsavtal, bevis på att du betalat fakturorna eller kanske till och med bevis på att du har betalat för bensin. Då kan du bevisa att den är din. Detta skulle i ett sådant fall leda till att Kronofogden inte kan utmäta bilen

Om ni samäger bilen

Om det är så att ni är samägare till den enligt lag om samäganderätt så föreligger andra förutsättningar. Det skulle exempelvis kunna vara att din man betalade 50% av köpet av bilen eller att ni delar på alla räkningar (1§ lag om samäganderätt). Då äger din man hälften av bilen och hans delen kan utmätas (4:19 2st UB)

Om det är så att ni samäger bilen så kan Kronofogden utmäta bilen och sälja den på exekutiv auktion eftersom din man äger en andel i bilen (8:8 UB). Då kommer du, om exempelvis din man äger 50%, få ut 50% av försäljningen (1§ lag om samäganderätt). Så om bilen är värd 200 000 kr så får du 100 000 kr vid en försäljning av Kronofogden.

Sammanfattning av svar

Om du kan bevisa att den helt är din kan Kronofogden inte utmäta den. Om det är så att du inte kan fullständigt bevisa att bilen är din finns det en risk att det anses vara så att ni samäger bilen. Om ni samäger den så finns det en risk att Kronofogden utmäter bilen, men att du får pengar för den del som du äger i bilen.

Har du mer frågor får du gärna ställa mer till oss på Lawline eller boka tid med en av våra jurister!

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare