Kan Kronofogden ta en lägenhet jag har ärvt?

Hej. Jag och min sambo ska gifta oss. Han står som ägare till bostadsrätten som vi bor i. Jag står under utredning om skuldsanering. Vad händer med lägenheten om min make skulle avlida. Kan Kronofogden ta bostadsrätten eller kan jag bo kvar eller tillfaller den mig som maka.

Med vänlig hälsning Karin.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Kan Kronofogden ta bostadsrätten?

Det finns anledning varför jag inte tror att du kommer behöva flytta. Detta förutsätter givetvis att lägenheten inte är en sådan som det skulle vara orimligt att låta en skuldsatt att bo i.

Kronofogden kan kräva att man flyttar ifall bostadens värde är så pass högt att det inte vore rimligt att ha kvar den pga. beneficium (det man inte kan fråntas vid utmätning). Jag kommer i mitt svar förutsätta att lägenheten är av normalt värde och skyddas av beneficie-reglerna (5 kap 1 § 6 punkten Utsökningsbalken).

Vem får lägenheten?

Ifall din make dör kommer du ärva lägenheten (3 kap 1 § Ärvdabalken). Detta beror på att makan ärver allt, såvida det inte finns särkullebarn med i familjen. Bostaden är och förblir din stadigvarande bostad.

Skuldsaneringens omprövning

Om ett dödsbo tillfaller någon kan det ge upphov till ändring av beslut om skuldsanering (NJA 2011 s. 957). Annan egendom än bostadsrätten, som tidigare inte Kronofogden kunnat mäta ut, kan komma att mätas ut pga. ökningen av din förmögenhet.

En möjlighet till förhållandevis gynnsamma villkor för dig att betala av dina skulder kan vara att ställa ut pantbrev på bostaden, och ta ett nytt bolån. Räntan på bolån är av det lägre slaget, förutsatt att ens ekonomiska historia inte är alltför dålig. Försök nå en överenskommelse, så kan du kanske komma ut ur situationen med överhanden, och din egendom i behåll.

Jag hoppas du har fått den hjälp du sökte.

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare