Kan kronofogdemyndigheten utmäta ett arv?

Hej jag väntar arv på kontanter då morfars hus ska säljas först. Har kronofogden stor koll på när man får ärva något eller finns chansen att jag får pengarna först? Jag vill betala fogden men de ör fonder/aktier med också och jag vill välja själv och betala in skulden själv vilket jag TÅNKT göra men då kan jag använda dom pengarna jag vill till att betala arvet så dom inte tar allt. De är ärv på ca 200.000kr och dom har gjort utmätning in10 år aldrig hittat nptt att ta så dom gör nog inte utmätning så ofta på mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har en skuld som kronofogdemyndigheten håller på att driva in. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i utsökningsbalken.

Kan kronofogdemyndigheten utmäta ett arv?

Kronofogdemyndigheten har stort utrymme när det kommer till vilken egendom som får utmätas. Endast sådan egendom som uttryckligen undantas genom bestämmelser i utsökningsbalken är skyddad från utmätning (4 kap. 2 § UB).

Arv som tilldelas dig är exempel på sådan egendom som kan utmätas (4 kap. 17 § UB). Endast om det i testamente framgår att egendomen du ärver inte får överlåtas är den skyddad mot utmätning av kronofogdemyndigheten (5 kap. 5 § UB).

Kronofogdemyndigheten har således rätt att utmäta ditt arv, så länge det inte framgår av testamente att egendomen inte för överlåtas.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare