FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/01/2022

Kan körkortet bli återkallat under prövotid om man blir lobbad för narkotika?

Det är nu nämligen så att min kompis blev lobbad pga att han tagit MDMA. Han har aldrig blivit tagen för något narkotikarelaterat innan så undrar vad som kan hända med hans körkort som är på provtid.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i körkortslagen.

Transportstyrelsen kan göra ett körkortsingripande med anledning av brottslig gärning när det finns en lagakraftvunnen dom, godkänt strafföreläggande, ordningsbot eller åtalsunderlåtelse. Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet, genom varning eller genom att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås. (Körkortslagen 5 kap. 1 §). Dessa tre alternativ kan alltså vara aktuella.

En varning utfärdas istället för en återkallelse om det anses vara en tillräcklig åtgärd. (Körkortslagen 5 kap. 9 §). Under prövotiden medför ett återkallande av körkortet att körkortsinnehavaren måste ta om körkortet efter att spärrtiden har löpt ut.

Återkallelse av körkort kan ske på ett flertal grunder. (Se körkortslagen 5 kap. 3 §). Ett exempel på detta, vilket är aktuellt i din kompis fall är att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort. (Körkortslagen 5 kap. 3 § p. 5). Punkten gäller såväl alkohol som narkotika. Bestämmelse kan alltså exempelvis aktualiseras om någon återkommande påträffas påverkad av alkohol eller narkotika. Det krävs inte att personen påträffas påverkad i trafiken. Även under den tvååriga prövotiden som löper efter nytaget körkort bör någon form av trafikfarligt beteende krävas för återkallelse av körkort.

Utan att veta mer framstår det av din fråga som att din kompis riskerar att dömas för ringa narkotikabrott. (Narkotikastrafflag 1 och 2 §§). Frågan om återkallelse av körkort i samband med ringa narkotikabrott har prövats i bland annat ett rättsfall från 1992 (RÅ 1992 ref 1). Där erkände den åtalade att han brukat cannabis vid ett fåtal tillfällen, dessutom hade han ertappats med mindre innehav av cannabis vid 3-4 tillfällen samt ertappats med 250 gram cannabis i sin lägenhet några år tidigare. Trots detta ansågs inte förutsättningar föreligga för ett ingripande enligt körkortslagen.

Utan mer uppgifter kan jag inte säga säkert vad som kommer att hända med din kompis. Men jag hoppas att svaret ger dig en inblick i hur rättsläget ser ut gällande det.

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare