FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/11/2019

Kan körkortet bli återkallat om man suttit drogpåverkad i passagerarsätet?

Hej!

Nu är det så att jag kommer åka dit för ringa narkotikabrott, eget bruk. Detta hände igår (en lördagkväll) då polisen rulla upp till mig och min vän på en parkering och märkte att någoy inte stämde. Vi fick göra pisseprov och ett kort förhör på plats.

Nu är min fråga, eftersom jag inte körde (satt i passagerarsätet) och aldrig kört de fåtal gånger jag varit påverkad i mitt liv, finns det en chans att jag bara får böter och inte återkallelse av mitt körkort? Detta sa polisen jag pratade med, att eftersom jag inte hade kört tror han jag bara kommer få böter.

Jag är 19 år, har haft körkortet i ett halvår och använder den för att ta mig till jobbet.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt körkort riskerar att återkallas.

Kan ditt körkort bli återkallat?
Regler om återkallelse av körkort hittas i körkortslagen. Det är transportstyrelsen som beslutar om körkoret ska återkallas eller inte. Det är alltså inte domstolen som avgör det utan domstolen beslutar bara vad du ska få för straff för narkotikabrottet. När transportstyrelsen bestämmer om körkortet ska återkallas eller inte görs en bedömning i varje enskilt fall. Jag har inte tillräckligt med information för att kunna ge dig ett exakt svar på om det kommer hända dig eller inte men jag kan säga vad som brukar leda till att körkort återkallas.

Transportstyrelsen ska återkalla ditt körkort om du bryter mot trafikreglerna eller på annat sätt visar att du inte är lämplig att ha körkort. Som exempel på situationer då körkoret ska återkallas kan nämnas:
- Grov vårdslöshet i trafik
- Hastighetsöverträdelse
- Opålitlighet i nykterhetshänseende

Den paragraf som blir tillämplig i ditt fall är 5 kap 3 § 5 punkten körkortslagen som lyder "ett körkort ska återkallas, om körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort". För att avgöra om personen ska tappa körkortet på denna grund gör man en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet. Det avgörande är alltså hur stor risken är att en person kommer köra bil drogpåverkad igen.

Du skriver i frågan att du satt i passagerarsätet och att du inte har kört bilen drogpåverkad. Då du inte har kört bilen så kommer du troligtvis inte att få ditt körkort återkallat precis som polisen sa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare