Kan körkortet återkallas vid narkotikabrott även om jag inte körde bil?

Hej jag blev tagen av polisen här om dagen och fick åka in på pisseprov där de visade sej positiv på kokain men hade inget på mej och köra inte bil under de dygnet Kan mitt körkort bli återkallad snälla besvara min fråga mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i körkortslagen (KörkL).

Kan ditt körkort bli återkallat på grund av narkotikabrott?
Återkallelse av körkortet kan bli aktuellt om du döms för narkotikabrott, även om du inte körde bil under det dygnet (5 kap. 1 § KörkL). Det är dock flera faktorer som kan spela in när Transportstyrelsen gör sin bedömning.

Opålitlighet i nykterhetshänseende
En av faktorerna som kan spela roll för Transportstyrelsens bedömning är om du genom att ha testat positivt för kokain kan ses som opålitlig i nykterhetshänseende (5 kap. 3 § femte punkten KörkL). I ett äldre rättsfall uttalade domstolen att det inte fanns tillräckliga omständigheter för att anse personen i fråga (som hade dömts två gånger för narkotikabrott) opålitlig i nykterhetshänseende. Rättsfallet kan tjäna som viss ledning i att ett enstaka, ringa narkotikabrott kanske inte är tillräckligt för att körkortet ska återkallas, viket talar till din fördel. Det är dock alltid en bedömningsfråga i varje enskilt fall så personliga omständigheter, risk för drogberoende, eventuella tidigare brottsdomar m.m. kan komma att spela roll.

Förmildrande omständigheter och tips
Vissa omständigheter kan vara till din fördel när Transportstyrelsen gör sin bedömning så att inte vara dömd för något brott tidigare, att behöva körkortet i jobbet och liknande är omständigheter du bör ange om du blir kontaktad angående körkortsåterkallelse och får möjlighet att yttra dig.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare