Kan köp av bostadsrätt under marknadspris vara förskott på arv?

Hej, för ca 6 år sedan köpte min sambo sin mors bostadsrätt för samma pris som hon köpte sin lägenhet för året innan. Hans mor i sin tur köpte min sambos lägenhet för det priset han en gång i tiden köpte sin bostadsrätt för. Mellanskillnad på bostadsrätterna var 180 000 sek och detta gav då min sambo till henne. De skrev ett varsitt överlåtelse avtal på detta som vi än i dag har kvar. Både min sambos mor och min sambo gjorde en vinst när bostadsrätterna såldes vidare några år senare. Men nu är frågan kan min sambos syskon åberopa att detta räknas som ett förtida arv då både mor och son köpte och sålde till varandra för ert underpris? Kanske är det även viktigt att nämna att min sambos mor gjorde även en större vinst när hon sålde min sambos gamla lägenhet än när min sambo sålde sin mors gamla lägenhet. Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig om reglerna som handlar om förskott på arv i ärvdabalken (ÄB).

Vad är ett förskott på arv?

Förtida arv, eller förskott på arv är sådana gåvor som en arvlåtare gett en bröstarvinge under sin livstid (6 kap 1 § 1 st ÄB). Vad en sådan gåva kan vara finns inte definierat, utan det kan vara exempelvis kontanta gåvor eller gåvor i saker. Även en bostadsrätt som säljs under marknadsvärdet kan räknas som en sådan gåva. Vid beräkningen av värdet av ett förskott på arv ser man till gåvans värde när den gavs (6 kap 3 § ÄB). Eventuella värdeökningar anses alltså inte vara en del av förskottet.

Vad händer med ett förskott på arv när arvlåtaren avlider?

När arvlåtaren avlider ska förskott på arvet avräknas från arvtagarens arvslott. Man lägger då till värdet av förskottet till resten av arvet som om gåvan aldrig getts bort och delar det mellan resten av arvingarna och eventuella testamentstagare. På den delen som din sambo därefter skulle få räknar man av förskottet. Är förskottet större än hans arvslott blir han dock inte återbetalningsskyldig till resten av arvingarna (6 kap 4 § ÄB).

Sammanfattningsvis så kan en sådan dubbel försäljning av din sambos och hans mors lägenhet räknas som ett förskott på arv om han vid försäljningarna sammantaget behövde betala mindre än om de båda bostadsrätterna hade sålts till marknadspris. Vinst på grund av värdeökningar som tillkommer efter gåvotillfället räknas alltså inte in. Dessutom blir din sambo inte återbetalningsskyldig om gåvans värde överstiger arvslotten.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare